Utryckning! Radiopolisen från fot till fart

Följ svensk radiopolis från starten! Polisradion och radiobilen förändrade polisens arbete helt på 1940-talet. Nu ryckte polisen ut med fart och fläkt och fångade brottslingen mitt i gärningen.

Bild 1/3
Utryckningspoliser i bil förr i tiden
Bild: Polismuseets arkiv
Utryckning_Växeloperatör
Bild: Noomi Riedel
Bild 1/3
Två pojkar tittar på en gammal polisbil av märket Volvo PV56.
Bild: Noomi Riedel

Idag är polisbilen en lika självklar del av polisen som den blå uniformen. Mer än en tredjedel av allt polisarbete görs från bilen. Så har det inte alltid varit.

I över 100 år innebar polisarbete långa arbetsdagar till fots. Men i slutet av 1930-talet klev några utvalda poliser in i nya, toppmoderna radiobilar. Nu kunde man kommunicera direkt från bilen. Med tjutande siren och i full fart ryckte man ut på städernas gator.

I utställningen kan du bland annat se polisens världsberömda Packard från 1939. Denna stora piketbuss, som även kallades Svarta Maja, var länge stationerad på Östermalm i Stockholm. Den var med vid de stora tillslagen på 1940- och 1950-talen. Men 1946 hände något som höll på att bromsa allt för Svarta Maja...

Testa dig själv

Det finns flera interaktiva inslag i utställningen. Du kan styra trafiken i vår interaktiva polisväxel och följa med på en fartfylld utryckning i Polismuseets moderna polisbil.

Du kan också testa dig själv: Skulle du klara av att vara patrullerande polis år 1910? Eller att jobba i polisbilen idag? Polismuseets utställning Utryckning! Radiopolisen från fot till fart passar alla från 7 år och uppåt, som tycker om teknik, bilar och polisverksamhet.

Utställningen visades på Polismuseet 2014-2019