Visning: Från brott till åtal - om polisens roll i rättskedjan

Bild 1/4
EnStorreUppgift, utställningsvy 5(1170 x 780).jpg
Bild 1/4
Lagboken.jpg
Bild 1/4
Poliser och ungdomar. Lars Hedelin
Bild 1/4
EnStorreUppgift, skyltfönster(1170 x 780).jpg

Målgrupp: Åk 4 - 6

Välkommen på en aktiv och spännande visning som skildrar polisens viktiga roll i samhället. Polisen ska se till att lagarna upprätthålls, men hur går det till? Tillsammans med en av våra pedagoger får eleverna följa ett brottsfall från larmsamtal till färdig förundersökning. När börjar polisens arbete, vad händer sen och vem tar över när polisens arbete är klart? Genom att eleverna själva får gå in i de olika roller och arbetsuppgifter som polisen kan ha får eleverna kunskap om det svenska rättsväsendet, om varför polisen behövs och om hur polisen arbetar.

Denna visning passar dig som

  • Undervisar i samhällskunskap och som vill att dina elever ska lära sig mer om polisens roll i rättskedjan
  • Vill ta med dina elever på en lärorik visning om hur polisens arbete verkligen går till

Koppling till kursplan i LGR 22 - Samhällskunskap åk 4-6

  • Mål: Kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället
  • Centralt innehåll: Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle

Tid: 1 timme. Pris 400 kronor.

BOKA HÄR: