Spännande för barn i alla åldrar

På Polismuseet kan barn lösa kluriga fall, "köra blått” i polisbilen och undersöka en brottsplats.

brottsplats1.jpg
PolisPolisVy3.jpg
Brottsplats 1170x780
EnStorreUppgift, utställningsvy 5(1170 x 780).jpg
Polisstudenter håller visning.png

Polis, polis...

I barnutställningen Polis, polis… finns en polisbil och en polismotorcykel med riktiga blåljus. Här kan barn kommunicera med kompisarna via en polisradio och testa sina kunskaper som brottsutredare. Med hjälp av olika bevisföremål som till exempel fingeravtryck, skospår och vittnesuppgifter kan kluriga barn försöka lösa ett brott. Vem kan brottslingen vara? Alla som löser fallet får en belöning i receptionen.

Polismuseets trafiklekplats

Här kan man lära sig mer om trafikregler på ett lekfullt sätt. Besökare som betalat inträde till Polismuseet kan hyra trampbilar och ge sig ut i trafiken. Osäker på vad vägskyltarna betyder? Då är Polismuseets trafiklekplats rätta stället att träna dina kunskaper på. Trampbilarna finns att hyra från 11 maj till 13 oktober och kostar 40 kr för 20 minuters åktid.

Flicka kör trampbil på gården

Utställningar för barn och vuxna

Utställningen Brottsspår handlar om kriminalteknik och kända fall och i centrum står en uppbyggd brottsplats. Vad kan ha hänt? Hur många personer var där? Och varför saknas det fjärde bordsbenet? Testa att tänka som en kriminaltekniker och se om du kan lista ut vad som har hänt. Vi rekommenderar att barn under 10 år har en vuxen som sällskap.

Utställningen En större uppgift handlar om polisers många olika roller som till exempel hundförare, dykare och utredare. Här finns massor med spännande polisutrustning att titta närmare på – som till exempel det saker poliser har i sitt bälte: handfängslen, batong, pistol och pepparspray. Här finns även den uniform insatspoliser använder. I den virtuella garderoben kan alla se sig själva i olika polisuniformer. Dags att testa kunskaperna om polisen? I receptionen finns polis-pyssel för barn att lösa.

Helgvisning

Missa inte Polismuseets helgvisning Prata polis, där barnen får chansen att ställa sina frågor om polisen.

1170x780, polisstudenter håller barnavdelning.png