Spännande för barn i alla åldrar

På Polismuseet kan man lösa kluriga fall, köra ”blått” i polisbilen och undersöka en brottsplats. Passa även på att kika närmare på polisens utrustning och testa på att prata i polisradio.

brottsplats1.jpg
PolisPolisVy3.jpg
Brottsplats 1170x780
EnStorreUppgift, utställningsvy 5(1170 x 780).jpg
Polisstudenter håller visning.png

På Polismuseet finns spännande saker för barn i alla åldrar, även för barn mellan 8 och 12 år. Här kan man lösa kluriga fall, köra ”blått” i polisbilen och undersöka en brottsplats. Passa även på att kika närmare på polisens utrustning och testa att prata i polisradio.

I barnutställningen Polis, polis… finns en polisbil och en polismotorcykel med riktiga blåljus. Kommunicera med varandra via en polisradio och testa era kunskaper som brottsutredare. Med hjälp av olika bevisföremål som till exempel fingeravtryck, skospår och vittnesuppgifter kan ett inbrott lösas. Vem kan brottslingen vara? Alla som löser fallet får en belöning i receptionen. I filmrummet finns den sanna historien om den världsberömda polishunden Pirat. Möt också Pantern, en fasadklättrande tjuv (den här utställningen passar bra för barn från 5 år och uppåt).

Utställningen Brottsspår handlar om kriminalteknik och kända fall och i centrum står en brottsplats. Testa att tänka som en kriminaltekniker. Vad kan ha hänt? Hur många personer var där? Varför finns det bara tre bordsben på den uppbyggda brottsplatsen? (Vi rekommenderar att barn under 10 år har en vuxen som sällskap.)

I utställningen En större uppgift får du veta mer om polisens olika roller som till exempel hundförare, dykare och utredare. I utställningen finns massvis med spännande polisutrustning att kika närmare på – som allt det poliser har i sitt bälte: handfängslen, batong, pistol och pepparspray. I den virtuella garderoben kan alla se sig själva i olika polisuniformer. Vill du testa vad du lärt dig om polisen? I receptionen finns flera polis-pyssel att lösa.

Missa inte Polismuseets helgvisning Prata polis, där alla barn får ställa sina frågor om polisen.

1170x780, polisstudenter håller barnavdelning.png