Spännande visningar för stora och små

Polismuseet erbjuder spännande helgvisningar för både stora och små. Ställ dina frågor om polisen och få veta mer om två händelser som skakade Sverige - Varje lördag och söndag på Polismuseet.

Större uppgift_1170x780px_utan text.jpg
1170x780, polisstudenter håller barnavdelning.png
1170x780px_utan text_240909.jpg

Barnvisning: Prata polis kl. 12.30 (från 5 år)

Vad har poliser i sitt bälte och hur snabbt får de köra polisbil? På Polismuseet kan nyfikna barn ställa sina frågor om polisen till en polisstudent. Passa även på att titta närmare på polisens utrustning, till exempel de saker poliser har i sitt bälte som handfängslen, batong, pistol och pepparspray.

Guidad visning: Två händelser som skakade Sverige kl. 15.00

Vad var det som hände på den Västtyska ambassaden 1975? Och hur hängde det ihop med den planerade kidnappningen av politikern Anna-Greta Leijon? Följ med på en guidad visning som startar i 70-talets Sverige, i en tid då terrorbrott blev en allt vanligare företeelse. Se föremål och hör mer om hur polisen arbetade under ockupationen av Västtyska ambassaden och ”Operation Leo”. Två händelser som skakade Sverige.

Se hela kalendariet här: