Bli detektiv med Lasse och Maja på höstlovet

På årets höstlov gästar LasseMajas detektivbyrå Polismuseet. Lös det kluriga Centrumysteriet och tävla om att vinna fina priser, träffa riktiga brottsutredare och en författare och gå med i Deckarskolan.

Höstlovet,1170x780.png

Information till fritidsgrupper:

Fritidsgrupper kan av platsbrist tyvärr inte delta i våra lovprogram men kan boka ett besök egen hand (vi tar endast emot en skolgrupp åt gången, förbokning är obligatoriskt). BOKA EGET BESÖK HÄR

Lös Centrummysteriet

Doris och Ragnhild har blivit bestulna på sina diamantringar. Lasse och Maja behöver hjälp att hitta tjuven och att få tillbaka ringarna. Centrumysteriet är ett spännande och lite klurigt spår som barn från 7 år och vuxna med fördel kan lösa tillsammans. Äldre barn kan gå på egen hand. Med hjälp av vittnesuppgifter kan barnen lista ut vem tjuven är, men det är också viktigt att hitta de försvunna ringarna och lösa ordflätan, för då får man en viktig ledtråd. Alla som löser mysteriet kan vara med och tävla om fina priser.

Deckarskola

I Deckarkolan får barn lära sig hur man blir en riktigt bra detektiv och brottsutredare. Vad är ett signalement? Och vad innebär det att man har ett alibi? Här får man även lära sig hur man gör ett fingeravtryck. Polismuseets Deckarskola går varje dag kl. 13 och kl. 15 (med undantag för onsdag den 30/10). Deckarskolan är för barn från 7 år och har begränsade platser, se när biljetterna släpps här nere:

Deckarskola måndag till söndag kl. 13.00-13.30 (biljetter släpps kl. 12 i receptionen)

Deckarskola måndag till söndag (ej onsdag) kl. 15.00-15.30 (biljetter släpps kl. 14 i receptionen)

Frågestund med polis och författare

På onsdag den 30/10 kl. 15 är det panelsamtal och frågestund med en brottsutredare, kriminaltekniker och författare/regissör Tina Mackic. Här har nyfikna barn chansen att ställa egna frågor men också få veta mer om hur brottsutredare arbetar på riktigt. Är det likadant som i film och böcker? Välkomna till ett roligt panelsamtal där barnen får vara med och ställa frågor till våra gäster.

Barnvisning: Prata polis (från 5 år)

Polismuseets helgvisning för barn kommer även gå dagligen kl. 12.30 hela höstlovet, perfekt för yngre barn som inte kan följa med på Deckarskolan. Vad har poliser i sitt bälte och hur snabbt får de köra polisbil? Här har barn chansen att ställ sina frågor om polisen och titta närmare på utrustningen poliser har i sitt bälte.

Se alla aktiviteter i kalendariet: