Norrmalmstorgsdramat 50 år

Se unika föremål, följ med på visning och missa inte 70-tals ikonen polisbilen Plymouth Valiant, bara på museet 23-27 augusti.

Hela kalendariet

Norrmalm_1170x780px_230530, TT.png

Polismuseet uppmärksammar 50-årsdagarna av ett av Sveriges mest omtalade kriminalfall, gisslandramat på Norrmalmstorg i Stockholm 1973. Exklusivt mellan den 23 och den 27 augusti håller vi guidade visningar med särskilt fokus på polisernas arbete och de ibland kreativa arbetsmetoder de tvingades använda fram till gisslandramats upplösning, vi visar även unika föremål som aldrig tidigare visats för allmänheten.

Visning varje dag kl. 13 och 15.

Missa inte polisens gamla Plymouth Valiant från 1973 som endast finns på Polismuseet mellan 23-27 augusti. En perfekt inramning på en tidsera.

Polismuseet har grävt i arkiven för att få fram föremål som tidigare inte nått allmänheten. I denna film men även i den pop-up utställning som finns på Polismuseet.

Välkommen!